دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 1-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemat Tavoosi M. On Ontology of Shabih-Xani. Anthropol Stud. 2016; 2 (3) :1-18
URL: http://pc.richt.ir/article-4-269-fa.html
نعمت طاوسی مریم. چیستی شبیه خوانی: مطالعه موردی مجلس شبیه خوانی حر. مطالعات مردم‌شناحتی. 1395; 2 (3) :1-18

URL: http://pc.richt.ir/article-4-269-fa.html


چکیده:   (1038 مشاهده)
«شبیه­ خوانی» از جمله میراث فرهنگی گرانقدری است که درباره‌ نسبت آن با نمایش، آیین و بازی بسیار سخن رفته است. شمار زیادی از پژوهشگران در این نظریه­ پردازی­ها، تعاریف ارائه شده در حوزه‌ آیین، بازی و به ویژه نمایش را فراگیر انگاشته و تفاوت­های فرهنگی ملت­ها را نادیده گرفته ­اند. نوشتار حاضر تلاشی در مسیر واکاوی نظرات ارائه شده با در نظر داشتن نگاه متفاوت فرهنگ شرق نسبت به فرهنگ غرب در مقوله‌های یاد شده است. بدین منظور؛ نخست مفاهیم نمایش، آیین و بازی بازخوانی شده اند. پس از بررسی و نقد مفهومی دیدگاه‌های شاخص در خصوص شبیه­ خوانی، تلاش شده تا روشن شود که شبیه‌خوانی به عنوان یک نمایش بومی با بازی همخوانی ندارد، اما از نظر کارکرد با آیین نسبتی نزدیک دارد و از جمله می‌توان به اجراهای نمایشی اشاره داشت که بهترین و موثرین بهره­گیری را از آیین کرده اند. همچنین شبیه‌خوانی توانسته است با به کار بستن عناصر نمایشی در چارچوب ارزش­های فرهنگی ایرانی، نظام نمایشی صحنه­ای یگانه­ای را شکل دهد.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش گردشگری
دریافت: 1394/2/12 | پذیرش: 1394/8/24 | انتشار: 1395/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.