عضو هیئتعلمی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران ، biabanigh@yahoo.com
چکیده: (1631 مشاهده)
گردشگری پدیدهای در دوران مدرن است و بهطورکلی به هر چیزی که با سفر در ارتباط باشد اطلاق میشود، اما اندیشۀ گردشگری نوین نخستین بار در سده هجدهم در انگلستان پدید آمد. این اتفاق مقارن با زمانی بود که بهسبب پیدایش انقلاب صنعتی، ارزشها و آداب و رسوم در این کشور در حال تغییر بود؛ با وجود این هنوز لازمه مسافرت یا گردش، استطاعت مالی است. بر این اساس گردشگری در جهان کنونی، صنعتی پاک به حساب میآید و سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و روبهتوسعه است که پس از صنایع نفت و خودروسازی، در مقایسه با صنایع جهانی دیگر پیشرفت بیشتری داشته است، اما بخشهایی از کشورمان برای ما ایرانیان ناشناخته مانده است. گاهی نام برخی جاهای دیدنی را از زبان خارجیها میشنویم یا از سایتها و شبکههای ماهوارهای میبینیم. گاهی نیز برخی مکانهای تازه را کشف میکنیم که پیش از این کاشفان خارجی کشف کرده و مطالبی درباره آنها نوشتهاند، اما این وظیفۀ مسئولان سازمان گردشگری و شاید هم وظیفه دانشگاههای هر استان باشد که با راهاندازی پژوهشکدهای قابلیتهای استانی را شناسایی و برنامهای مناسب برای آن ترسیم کنند. بهجرئت میتوان گفت هیچ کشوری بهاندازۀ ایران از تنوع آب و هوایی، اقلیمی و جغرافیایی، قومیتی و زبانی و موسیقایی، رقصهای محلی و آواها و نواها برخوردار نیست. روش به کار رفته در مقاله حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی بوده و از نوع توصیفی - تحلیلی است. لذا در این مقاله، علاوهبر تعریف گردشگری، عوامل تأثیرگذار در گردشگری، اهمیت گردشگری، رویکردهای توسعۀ گردشگری، انواع گردشگری، زیرساختهای گردشگری و موانع گردشگری بیان شده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فرهنگ دریافت: 1399/7/15 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10